1824- | narodziny Smetany w Litomyślu, małym czeskim miasteczku niedaleko Pragi
w rodzinie piwowarów |
1829- | jako pięcioletni chłopiec grał już na skrzypcach w amatorskim kwartecie
smyczkowym i komponował walczyki |
1843- | po skończeniu gimnazjum w Pilźnie przybywa do Pragi, gdzie udziela
lekcji gry na fortepianie i studiuje kompozycje u znanego pedagoga,
Józefa Proksza |
1848- | w okresie wiosny ludów wstępuje do gwardii narodowej, tworzy pieśni i
marsze na użytek praskich rewolucjonistów |
1848– | poznaje Liszta, Berlioza i Schumanna; organizuje prywatny
Instytut Muzyczny w Pradze |
1853- | komponuje Symfonię triumfalną, która zyskuje uznanie u Liszta
|
1856- | przyjmuje propozycję objęcia kierownictwa Stowarzyszenia Miłośników
Muzyki Klasycznej w Geteborgu. W okresie 5 lat w Szwecji propaguje
muzykę symfoniczną. Powstają m. in. trzy słynne poematy symfoniczne:
Ryszard III według Szekspira, Obóz Wallensteina według Schillera i
Haakon Jarl według Ochlenschagera |
1861- | powraca do Pragi |
1866- | obejmuje po wystawieniu swoich pierwszych oper (Branderburczycy i
Sprzedana narzeczona – wówczas w 2 aktach) stanowisko dyrygenta w
Teatrze Tymczasowym w Pradze |
1874- | nagle w wieku 50 lat w nocy z 20 na 21 października traci słuch i trzy
ostatnie opery (Dwie wdowy,Tajemnica, Czarcia ściana) – rzecz
fenomenalna– komponuje będąc głuchym i zarazem tworząc
niewiarygodnie piękną i romantyczną muzykę |
1875- | osiedla się na stałe w leśniczówce w Jabkenicach, gdzie już zupełnie
głuchy posługując się jedynie słuchem wewnętrznym tworzy w tym
miejscu, oprócz wyżej wymienionych trzech oper, wspaniałe dzieła: 2
Kwartety smyczkowe (I e-moll, pt. Z mojego życia i II d-moll), których
kompozytor nigdy nie usłyszał |
1884- | kompozytor umiera w Pradze |